Tuesday, March 16, 2010

Menantu Kerja Kerajaan

Menteliti orang tua, kalau nak menantu mesti nak soal kerja apa, Yang Main kat kepala hotak dorang cikgu, polis, askar, misi....,dan segala bagai asal kerajaan. Alasanya senang skit hidup ank nanti, nak menantu pertama sekali mesti wat bangga kat jiran tetangga...eh menantu ko kerja apa?... kerja gomen...wah untungnya ek,senang hidup..senyum sampai ke telinga..hantaran plk penanda pada keuntungan..asal orng memuji, wah pandai anak aku cari bini...pandai anak aku cari laki...mungkin bila aku tua nanti aku pun sama menteliti camni. Tambah plk mulut2 orng yang tak ada kerja asyik nak mengumpat je..cam lh diri hebat sngt, kalu hebat tak lah dok kampung pakai kain batik. fikir2lah

kenapa orng nampak kebahagian pada kedudukan...tak semestinya kerja swasta ke,kerja sendiri ke tak menjamin masa depan..banyak sangat ke orng kerja gomen ni kaya? memang kaya, kaya dengan hutang, nak beli tu belh hutang, beli umah bleh hutang, bleh wat pinjaman bertambah2 hutang, orang cuma nampak kemewahan depan mata, tapi ada ke nampak surat hutang yang datang tiap bulan.

Aku tahu, pada pasangan yang nak berkahwin,mesti hadapi semua ni,adaje yang tak kena,aku juga faham mana2 mak ayah pun nak yang terbaik untuk anak mereka,yang terkena sindiran atau kata2 tu memanglah sakit,walupun dorang tak bermaksud, tambah2 kalau kita ni wanita pulak, fuh mau keluar airmata darahje.TAPI... ada oarng nasihat aku, bila kita melangkah je dalam keluarga seseorang, pasti ada kekurangan yang akan dipersoalkan atau menjadi buah mulut, sebelum melangkah kedunia itu, kena pastikan diri betul2 kental, hadapi semua dengan sabar dan senyuman, jangan mentel block, jangan melatah,jangan putus asa, sematkan dalam dada keyakinan yang kuat,banyakkan kebaikan dari mempersoalkan kekurangan,..hadapi mereka.. dan yang paling penting buktikan kita bleh bahagia dan berjaya walaupun bukan gomen..aku pun akan pastikan keluarga yang aku bina akan bahagia,sampai semua orng yang bercakap berkudis mulut dia..tgoklah...tak kisah lah orng nak kata pa,katalah,,,belah aku ke belah dia ke..aku dah tak peduli,yang penting aku kawin,beranak pinak dan jadi isteri yang bijak menguruskan keluarga...Bila tiba saatnya nanti aku akan buktikan,sekarang aku hanya perlu sematkan dalam hati, kesabaran yang menggunung,ketabahan dan mentel yang kuat. aku tak nak gaduh lagi denagn pakwe aku pasal hati aku yang kecik ni...aku nak besarkan hati...baru bleh bahagia..ye besarkan hati.

No comments:

Post a Comment